Munkavédelmi Kutatási Közalapítvány         

 

Magunkról

Aktuális hírek

Tevékenységek

Projektek

Folyóiratok

Szakirodalom

Rendezvények

Publikációk

Európai munkavédelem

Szakmai névjegyzékek

Szabályozás

Elérhetőségek, megközelítés

 

 

Publikációk

Néhány gondolat a munkavédelem országos programjának végrehajtásáról

A szabványosítás helyzete Magyarországon

A munkavédelem országos programja és a munkavédelmi kutatás

A Munkavédelem Országos Programjának hatása a munkavédelmi képzési rendszer korszerűsítésére

PUBLIKÁCIÓK

 

Néhány gondolat a munkavédelem országos programjának végrehajtásáról

Pónyai György (ügyvezető igazgató, MSZT): A szabványosítás helyzete Magyarországon

(PowerPoint dokumentum, kérem, várjon, amíg betöltődik!)

A munkavédelem országos programja és a munkavédelmi kutatás

A Munkavédelem Országos Programjának hatása
a munkavédelmi képzési rendszer korszerűsítésére

 

vvv

 

NÉHÁNY GONDOLAT A MUNKAVÉDELEM ORSZÁGOS PROGRAMJÁNAK VÉGREHAJTÁSÁRÓL

 

 

A 2001. március végi 37. számú Magyar Közlöny a munkavédelmi szakmai közönség részére egy régen várt állami döntést tett közzé. Ez a magas szintű, Országgyűlés által meghozott határozat (a munkavédelem országos programjáról szóló 20/2001. (III. 30.) OGY hat., azaz M.O.P.) alapvető reform kiindulópontja lesz a munkavédelemben, hiszen annak minden összetevőjét, közreható, befolyásoló tényezőjét rendszerszerűen érinti és mozgásba kívánja hozni.

 

Röviden és vázlatosan – a teljesség igénye nélkül, hiszen lapunkban az egyes részterületekről később még értekezünk – indokolt áttekinteni a tartalommal, végrehajtással kapcsolatos főbb kérdéseket.

 

 

1.       A M.O.P. tartalma

 

A M.O.P. három fő szerkezeti elemből áll.

 

Az első részben mintegy első lépésként meghatározza a modern munkavédelem szakmai tartalmát (szabályozási tárgyát), amely már kitér a hagyományos elemek mellett a munkaidő, a munkaszervezés, a kiemelt („sérülékeny”) csoportok védelme, a munkahelyi komfortérzet kérdéskörére is. A továbbiakban leírja a munkavédelem helyzetét Magyarországon, kiemelve a megváltozott állami szerepvállalást, a baleseti és betegségi mutatók alakulását, a tárgyi és személyi tényezőket. A leírás nem nélkülözi a kritikai, szomorú megállapításokat (pl. a daganatos halálozásban a WHO felé jelentő országok között az utolsó helyen állunk, illetve alacsony az országban az általános biztonságtudat), annak ellenére, hogy a szabályozási és szervezeti „felépítmény” lényegében EU-konformnak nevezhető.

 

A második rész a stratégiai alapelveket, fő irányokat rögzíti (pl. fenntartható fejlődés elve, azaz a gazdasági, technológiai fejődés „ne egye meg”, ne zsákmányolja ki a végletekig az emberi erőforrást).

 

A harmadik rész a M.O.P. érdeme, „velője”, azaz a konkrét feladatok számbavétele, keret jellegű megfogalmazása. A főbb szakmai csoportok a következők:

 

·         az önálló balesetbiztosítási ág létrehozása az egészség-biztosításból a megelőzés, a rehabilitáció és a kompenzáció rendszerén

·         megteremteni a nemzetközi (ILO, EU) és a belső jogrendszeri jogharmonizációt

·         biztosítani a foglalkozás-egészségügy fejlesztését

·         megoldani a munkavédelmi képzés és továbbképzés, menedzserképzés korszerűsítését (felsőoktatási reform: önálló tantárgy legyen a munkavédelem, elsődiplomás képzési lehetőséget kapjon, átjárható képzési fokokat kell biztosítani;  a menedzserek biztosítási vonalon „jutalmazott” bevonását a továbbképzésbe meg kell valósítani)

·         egyedi módszereket alkalmazni egyes munkabiztonsági és munkaegészségügyi prioritások kezelésére (pl. kémiai biztonság, építkezési munkahelyek)

·         hatékony tájékoztatási és információs rendszert kialakítani, támogatni (különösen a kis- és középvállalkozások, cégalakulások részére)

·         a nemzetgazdasági és ágazati kutatásokat, fejlesztéseket segíteni, összehangolni

·         hatékonyabbá tenni az állami ellenőrzési rendszert (a nyilvántartás, a tárgyi feltételek, a szakmai képzettség erősítésével)

·         fokozni a munkavédelmi érdekképviselet partneri szerepét, erősíteni a munkahelyi munkavédelmi képviselők működését

·         működő pénzügyi forrásokat bevonni a munkavédelem fenti struktúrájú fejlesztésébe (állami alapok, nemzetközi támogatások, erőforrás átcsoportosítások, költségvetési tervezés)

 

A M.O.P. mindemellett egy új munkáltatói attitűd kialakítását tűzi ki célként. Egy olyan munkáltatóét, aki tud kalkulálni a balesetbiztosítás járulékterhe kialakításában, akinek megéri a munkavédelmi beruházásért cserébe hosszabb távon a csökkenő teherrel számolni, aki partnernek tekinti a munkavállalót a jó munkahelyi komfortérzet megteremtésében, aki értelmesen használja az információs rendszert, a pályázati lehetőségeket és a hatósági együttműködés előnyeit. Természetesen mindezt nem önzetlenül, hanem a legálisan prosperáló, hosszú távú működés nyeresége érdekében.

 

 

2.       A M.O.P. ütemezése

 

A M.O.P. öt évre szól, a feladatokat ez idő alatt kell végrehajtani, illetve működőképesen beindítani. Nem elképzelhetetlen, hogy szükség lesz ez után egy „M.O.P. 2”-re is (volt erre irányuló országgyűlési képviselői javaslat), de ilyen kormányzati szándék jelenleg nincs.

 

A végrehajtás szakaszosan, évekre lebontva történik, azaz a Kormány minden évben –  kormányhatározati formában – megállapítja a tárgyévi ütemezést, megjelölve a felelősöket, a pénzügyi forrásokat, a konkrét feladatokat, célokat, várható eredményeket. Az első kormányhatározat javaslatát 2002. júniusában kell a Kormány elé terjesztenie a két miniszternek (szociális és családügyi, egészségügyi), ami a 2003. évre szólna.

 

Az ötödik esztendőt követően, tehát 2008-ban beszámoló jelentésben kell összegezni az Országgyűlés részére a M.O.P. teljesítésének helyzetét („zárszámadás”), felvázolva a további lépések szükségességét is.

 

 

3. A M.O.P. végrehajtásának szervezeti keretei

 

Látjuk tehát, hogy a feladatok összetettsége, más kormányzati programokkal (népegészségügy, társadalombiztosítási változások) való összefüggése, a pénzügyi-költségvetési tervezhetőség igényli, hogy – az OGY határozat 2. pontja alapján – a Kormány éves intézkedési és ütemtervet dolgozzon ki a feladatok, célkitűzések, kormányzati felelősök és a szükséges eszközök, források részletes, tárgyévi meghatározása érdekében.

 

Az éves intézkedései tervek (kormányhatározatok) előkészítése több tárca szakmai kompetenciáját érinti, kiemelten a munkavédelem két fő kormányzati felelőséét, a Szociális és Családügyi Minisztériumét és az Egészségügyi Minisztériumét.

 

A nélkülözhetetlen és operatív együttműködés, szakmai összehangolás állandó szervezeti kereteket igényel, nevezetesen a magyar közjogi gyakorlatban kialakult tárcaközi bizottsági formát. Az előterjesztők koncepciója szerint ennek létrehozását tervezi elrendelni el a Kormány – amennyiben az erre vonatozó javaslat elfogadásra talál -, meghatározva az így létrehozandó Munkavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság szükséges összetételét, feladat- és hatáskörét, működési feltételeit.

 

Az elképzelések és a más jogterületeken kialakult gyakorlat alapján a következő optimális megoldás vázolható fel a tárcaközi bizottság szerepét illetően.

 

A Tárcaközi Bizottság fő feladatköre a tárgyévi ütemtervek előkészítésében való érdemi közreműködés, a szakmai koordináció biztosítása, az előterjesztők (SZCSM, EüM) szakmai segítése lenne. A Tárcaközi Bizottság működésének részletes szabályait saját ügyrendje, ütemterve tartalmazza. A Tárcaközi Bizottság feladataival és működésével kapcsolatos szervezési és adminisztratív teendőket a Szociális és Családügyi Minisztérium – az OMMF bevonásával – látná el. A pénzügyi feltételeket az SZCSM és az EüM költségvetésében kell tervezni és biztosítani.

 

A Bizottság munkáját a Program témacsoportjainak megfelelően alakított szakbizottságok alapoznák meg egyes részfeladatokat illetően (ilyen lehet pl. az oktatás, balesetbiztosítás, foglalkozás-egészségügy, hatósági munka, kutatás-fejlesztés, információ területe), amelyekben az érintett közigazgatási szervek (pl. Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat, Magyar Bányászati Hivatal, Műszaki-Biztonsági Főfelügyelet, Országos Egészségbiztosítási Pénztár), szakmai szervezetek és érdek-képviseletek vezetői, illetve írásos megbízás alapján állásfoglalásra jogosult képviselői vennének részt. A szakbizottságok más tagokat, szervezetek képviselőit tanácskozási joggal bevonhatnak, illetve szükség szerint külső (független) szakértőket vehetnek igénybe

 

A Bizottság az állami szervek mellett bevonná a társadalmi partnereket (pl. Országos Munkaügyi Tanács Munkavédelmi Bizottsága), a szakmai civil szférát, kamarákat is az előkészítő tevékenységbe.

 

A Bizottság összetétele tükrözi a munkavédelemre hatással bíró fő kormányzati tényezőket, tárcákat: EüM, GM, KM, MEH, OM, PM, SZCSM, OMMF.

 

A Tárcaközi Bizottság munkája a tárgyévi ütemtervekben, jogalkotási és intézkedési javaslatokban realizálódna, egyebekben figyelemmel kísérné a korábbi ütemtervek végrehajtását, és közreműködne a Program lezárásában, az összegző értékelés, beszámoló kialakításában is. Munkája lényegében ekkor érne véget.

 

Meg kell jegyezni, hogy a Bizottság nem mozoghat „légüres térben” az állami és civil szférában, hanem szakmai segítségre, együttműködésre szorul. Ezért indokolt, hogy a kormányhatározat felhívja a nem nevesített minisztériumok, országos hatáskörű szervek, központi hivatalok vezetőit, hogy a Tárcaközi Bizottságot munkájában támogassák, jogszabály-előkészítési tevékenységük, intézkedéseik során kellő időben nyújtsanak tájékoztatást, ha azok érintik a Program végrehajtását. Egyúttal fel kell kérni az érintett szakmai érdekképviseleti szerveket, szövetségeket, egyesületeket, a tömegtájékoztató szerveket, hogy lehetőség szerint segítsék a Tárcaközi Bizottság tevékenységét.

 

Dr Varga László

OMMF főosztályvezető

¨¨¨

 

A MUNKAVÉDELEM ORSZÁGOS PROGRAMJA ÉS A MUNKAVÉDELMI KUTATÁS

 

A Munkavédelem Országos Programja (MOP) megállapítja, hogy a munkavédelem nem korlátozódik a munkahelyi balesetek és egészségkárosodások megelőzésére. helye és szerepe van már a munkaeszközök és munkahelyek megtervezésénél, kialakításánál. Másfelől kiterjed általánosságban a dogozó ember jó közérzetére: életünk jelentős részét munkahelyen töltjük, ezért a munkavégzéssel összefüggő testi és lelki közérzet alapvető jelentőségű. Ebből következik, hogy a munkavédelem minden eleme a megelőzést szolgálja, ez vonatkozik a munkavédelmi kutatásra is.

A MOP a stratégiai főirányok között, a stratégiai cél eléréséhez szükségesnek ítéli, többek között, a műszaki, gazdasági, társadalmi változásokkal a munka világában megjelenő új veszélyek, ártalmak feltárását és megelőzését.

A célok megvalósítását szolgáló feladatok közé sorolja a munkabiztonsági és munkaegészségügyi kutatások intézményi kapacitásának megerősítését, a foglalkozási betegségek megelőzésére irányuló rövid és középtávú munkavédelmi kutatási programok megindítását.

A MOP, a feladatok gyakorlati megvalósításához szükségesnek ítéli, többek között, a munkavédelmi célú kutatások, fejlesztések állami erőforrásokkal történő támogatását.

 

A munkavédelmi kutatás célja, új ismeretek megszerzése és azok gyakorlati alkalmazásának elősegítése a munkahelyi balesetek és egészségkárosodások megelőzése, a munkaeszközök és munkahelyek megtervezése és kialakítása, valamint a dolgozó ember jó testi és lelki közérzetének megteremtése területén. Számos kutatás bizonyította, hogy a megelőzés, egyrészről, hosszú távon, mindig olcsóbb, mint a nem megfelelő munkakörülmények következményeinek finanszírozása, másrészről a megelőzés hatékonysága függ a megszerzett új ismeretek mennyiségétől és minőségétől.

 

Figyelembe véve a magyarországi műszaki, gazdasági és társadalmi változásokat, az alábbiakban, a teljességre való törekvés igénye nélkül, kísérletet teszek azoknak a témaköröknek, egyfajta csoportosítás szerinti (természetesen lehet másfajta is) felsorolására, amelyek területén szükség lehet (van) új ismeretek megszerzésére.

 

Társadalom és munkaszervezet

 

Munkavégzési formák változása

q       Távmunka

q       Otthoni munkavégzés

q       Részmunkaidő

q       Önfoglalkoztatás

q       Alvállalkozói munka

q       Alternatív munkabeosztás, műszakos munka

q       Kis-és középvállalatok

q       Rugalmas munkaidő

 

Munkaerő összetételének változása

q       Idős alkalmazottak

q       A nemekkel kapcsolatos kérdések

 

 

A különösen veszélyeztetett csoportok

q       Fiatalok

q       Csökkent munkaképességűek

q       Terhes anyák

A munkavédelem közgazdasági vonatkozásai

q       A munkavédelemmel kapcsolatos költségek elemzése, a balesetek és megbetegedések költségei

q       Költség / haszon elemzések

q       Ösztönzők

 

Irányítás és technológia

 

Egészséges és biztonságos termelés és termék

q       Új, biztonságos termékek, módszerek, folyamatok és berendezések

q       Veszélyes anyagok helyettesítése veszélytelennel

q       Toxikus és/vagy veszélyes anyagok

q       Rákkeltő anyagok

q       Neurotoxikus anyagok

q       Allergének

q       Ezen anyagok kockázatértékelése

q       Elektromos berendezések biztonsága

q       Gépek és üzemek biztonsága, a működéssel, javítással és karbantartással kapcsolatos kockázatok

q       Munkavédelem az építőiparban

q       Hulladékkezelés

A munkavédelem irányítása

q       Kockázatértékelés

q       Kockázatkommunikáció

q       A Mebír és tanúsítása valamint integrálása más irányítási rendszerekbe

q       Kockázatkezelés a kis-és középvállalatoknál

q       Baleset megelőzés

q       A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás módszereinek fejlesztése

q       Irányítás és munkásrészvétel

q       A jó gyakorlat felmérése és terjesztése

q       A munkavédelem közgazdasági vonatkozásai vállalati szinten

q       Képzési, továbbképzési módszerek fejlesztése

q       Új stratégiák kidolgozása a megelőzés és ellenőrzés területén

 

A munkakörnyezet hatása az egészségre

 

Kockázatok a munkakörnyezetben

q       Pszichoszociális kockázati tényezők

q       Stresszhatások

q       Munkaszervezet

q       Munkaterhelés

q       Monoton munka

q       Ezen tényezők kockázatának értékelése

 

 

 

Ergonómiai kockázati tényezők

q       Nehéz terhek emelése

q       Ismétlődő mozdulatok

q       Monoton munka

q       Kézi munkavégzés

q       Kényelmetlen testhelyzet

q       Képernyős munkahelyek

q       Munkahelyek és eszközök tervezése

q       Ezen tényezőkkel kapcsolatos kockázatok elemzése

 

Biztonság

q       A gépek biztonsági színvonalával kapcsolatos kockázati tényezők

q       Nagy ipari balestek

q       Technológiai rendszerek összetettségével kapcsolatos kockázatok

q       A biztonság emberi tényezői

q       Kémiai kockázati tényezők

 

Toxikus/veszélyes vegyi anyagok

q       Rákkeltő anyagok

q       Genotoxikus és mutagén anyagok

q       Neurotoxikus anyagok

q       Irritáló anyagok

q       Légzésszerveket és bőrt károsító anyagok

q       A reprodukáló rendszert károsító anyagok

 

Fizikai kockázati tényezők

q       Zaj

q       Rezgés

q       Munkahelyi légállapotok

q       Megvilágítás

q       Magas/alacsony hőmérséklet

q       Elektromos és mágneses terek

q       Rádiófrekvenciás sugárzás

q       Infravörös sugárzás

q       Ionizáló sugárzás

q       Tűz, robbanás

 

Biológiai kockázati tényezők

q       Vírusok

 

Egészségkárosodások

q       Foglalkozási balesetek

q       Foglalkozási és foglalkozással összefüggő megbetegedések, melyeket okozhatnak a:

pszichoszociális

ergonómiai

kémiai

fizikai

biológiai

kombinált kockázati tényezők

 

A felsorolt témák közül a munkavédelem közgazdasági vonatkozásait emelem ki, amellyel kapcsolatban a kutatások az alábbi kérdésekre adhatnak pozitív vagy negatív választ:

 

Foglalkozási baleset és betegség, mint gazdasági tényezők, néhány főbb kérdés.

 

Hogyan lehet megelőzni vagy csökkenteni a balesetekkel és betegségekkel kapcsolatos károkat és költségeket?

A szabad piaci szabályozás jobb munkavédelmi helyzetet eredményez?

Ha ez így van, milyen körülmények között és mely szektorok vagy szakmák profitálnak ebből a legtöbbet?

Mit lehet tenni azért, hogy a vállalatok felismerjék ezeket a költségeket?

Mire terjedhet ki a társadalombiztosítási rendszer, az ösztönző rendszer és a törvénykezés?

Milyen szintű az ismeret és a tapasztalat?

 

Munkavédelmi rendszerek nemzetközi összehasonlítása

 

Milyen a jelenlegi nemzeti program, szabályozás és a társadalombiztosítási rendszer?

Melyek a nemzeti program és a társadalombiztosítási rendszerek különösen erős és gyenge pontjai?

Mit tanulhatnak egymástól a különböző országok?

 

A munkavédelem hatása a gazdaságra

 

A munkavédelemre vonatkozó szabályozás milyen pozitív és negatív hatást eredményez a gazdaságban?

A költség-haszon elemzés legújabb eredményei, a törvénykezés hatása a költségekre és a gazdaságra.

A legújabb eredmények erős és gyenge pontjai, hogyan lehetséges a módszerek fejlesztése?

 

Gazdasági ösztönzők: egy új, előretekintő megközelítés.

 

Milyen ösztönző rendszerek vannak a gyakorlatban?

Hogyan lehet tökéletesíteni ezeket a rendszereket?

Milyen következtetések adódnak a munkaadók, a szakszervezetek, a programkészítők és a biztosító társaságok szempontjából?

 

A munkavédelem, mint a versenyképesség egy tényezője.

 

A jó munkavédelmi helyzet hogyan javítja a versenyképességet?

Hogyan lehet minősíteni a munkavédelem hatását a versenyképességre?

Milyen bizonyítékok és példák állnak rendelkezésre abban a vonatkozásban, hogy a munkavédelem javítja a versenyképességet?

 

A stressz megelőzésének költsége és haszna.

 

Milyen helyet foglal el az alkalmazottak értékrendjében a stresszmegelőzés?

Melyek a költség-haszon elemzés relevanciái, módszerei és problémái vállalati szinten?

Hogyan lehet tökéletesíteni a költség-haszon elemzés értékelését vállalati szinten?

 

Az egészség javításának előnyei: üzleti marketing

 

Melyek a munkahelyi egészségjavítás elvi előnyei?

Melyek azok az érvek, amelyek alátámasztják, hogy a költség-haszon elemzés hozzájárul a munkahelyi egészségjavítás marketingjének sikeresebbé tételéhez a vállalatoknál?

Melyik megközelítés ajánlja a legjobb perspektívát a munkahelyi egészségjavítás sikeres marketingjéhez a vállalatoknál?

 

Vállalati döntések a munkavédelemről: gazdasági hatás

 

Milyen eszközök állnak rendelkezésre a gyakorlatban, melyek a tapasztalatok a közgazdasági értékelési módszerek alkalmazása vonatkozásában?

Vannak-e a gyakorlat igényeinek megfelelő eszközök, az eszközök alkalmazásával megfelelő választ kapunk-e?

 

A munkavédelmi szolgáltatások költség hatékonysága, különösen a kis-és középvállalatok vonatkozásában.

 

A munkavédelmi szolgáltatások és a jelenlegi technológia piac kielégítik-e a vállalatok igényeit?

Melyek a jelenlegi tendenciák a munkavédelmi szolgáltatások területén?

Milyen a kis-és középvállalkozások helyzete?

 

Költség/haszon modellek.

 

Melyek a költség-haszon elemzés kulcselemei a munkavédelem szempontjából?

Melyek a metodológia gyenge pontjai és milyen lehetőségek vannak ezek kiküszöbölésére?

Melyek a metodológia határai és korlátai?

A jelenlegi metodológia kielégíti-e a programkészítés követelményeit és támogatja e a munkavédelem társadalmi elismertségét?

 

 

Magyarországon, a modern munkavédelem értelmezésének tükrében, igen kevés adat áll rendelkezésre a munkakörülmények aktuális állapotának megítéléséhez (hagyományosan természetesen rendelkezésre állnak statisztikák). A MOP, a célok megvalósítását szolgáló feladatok között, több helyen úgy fogalmaz, hogy "Csökkenteni kell…", Fokozni kell…", "Javítani kell…". Ezekkel kapcsolatban felmerül a kérdés, van-e módszer (tudományosan megalapozott) a csökkenés, a fokozás, a javulás mértékének mérésére? Ha van, az a gyakorlatban hogyan alkalmazható? Szükség van-e új módszerek kidolgozására, melyek alkalmazásával egyre pontosabban megítélhető a munkakörülmények aktuális állapota és ennek figyelembe vételével javítható a munkavédelemmel kapcsolatos döntések hatékonysága? 

 

Természetesen a fentebb felsorolt témakörökkel és kérdésekkel kapcsolatban, hagyományos és elektronikus úton nagyon sok információhoz hozzá lehet jutni, de szükség van azok értésére, értelmezésére, kritizálására, adaptálására, ami igényli, hogy jól képzett, nyelveket beszélő szakembereknek lehetőségük legyen munkavédelemmel kapcsolatos kutatással foglalkozni, eredményeket elérni, figyelemmel kísérni a hazai és nemzetközi kutatási eredményeket és elősegíteni a kutatási eredmények gyakorlati alkalmazását.

 

 

 

Dr.Molnár Jenő

igazgató

Munkavédelmi Kutatási Közalapítvány

 

¨¨¨

 

A MUNKAVÉDELEM ORSZÁGOS PROGRAMJÁNAK HATÁSA
A MUNKAVÉDELMI KÉPZÉSI RENDSZER KORSZERŰSÍTÉSÉRE

 

 

 

I.  bevezetés

 

 

Egyetértve Dr. Varga László cikkével, a szerző is megerősíti, hogy a munkavédelmi szakma már régóta várta, hogy a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 2. § (1) bekezdés értelmében az álla kialakítsa az egészség, a munkavégző képesség megóvására, a munkabiztonságra és a munkakörnyezetre vonatkozó országos programját.

 

Az Munkavédelem Országos Programjának 5. fejezete a célok megvalósítását szolgáló feladatokat fogalmazta meg és az 5.6 pont kimondja, hogy „Intézkedéseket kell tenni a munkavédelmi képzés rendszerének korszerűsítésére”.

 

A korszerűsítés során – többek között –

 

      ki kell alakítani a munkavédelmi középfokú, illetve felsőfokú szakemberek iskolai jellegű képzési rendszerét, amely az általános, illetve a középiskola után lehetőséget ad a szakirányú graduális végzettség megszerzésére, felülvizsgálva a munkavédelmi ismeretanyagát,

 

      változatlanul meg kell hagyni a posztgraduális képzési lehetőségeket, megtisztítva azok profilját, felülvizsgálva a munkavédelmi ismeretanyagát,

 

      ki kell alakítani annak lehetőségét, hogy a középfokú végzettséggel és kiemelkedő szakmai tapasztalattal rendelkezők megfelelő követelmények tejesítése esetén felsőfokú szakirányú végzettséget szerezhessenek,

 

      támogatni kell a munkavédelmi és a foglalkozás-egészségügyi szakemberek továbbképzését.

 

 Ahhoz, hogy a korszerűsítést megértsük érdemes áttekinteni a munkavédelmi szakemberképzés múltját és jelenét.

 

Magyarországon a munkavédelmi szakemberképzés 1959-ben, szakszervezeti kezdeményezésre indult meg, tekintettel arra a tényre, hogy a munkavédelem irányítása és ellenőrzése 1950 óta szakszervezeti feladat volt. Az 1028/1959. (VIII.27.) Kormány sz. határozattal megalapított SZOT Felsőfokú Munkavédelmi Tanfolyamon (FMT) mintegy száz fő kezdte meg az első évfolyamon a tanulmányait, akiket – a jogutód intézetek hallgatóit is beszámítva – napjainkig mintegy húszezer további személy követett. A képzést – esetenként a képző intézményt is – az elmúlt évtizedek során – nemegyszer ellentmondásokat is hordozóan – számos jogszabály szabályozta. Az anyagban ezekre a napjainkig ható gondokra is igyekszünk majd kitérni. 

 

  

II.                  a szot fmt-től az omkt kft-ig

 

 

A 42 éve minisztertanácsi határozattal megalakult SZOT Felsőfokú Munkavédelmi Tanfolyam 1976-ban SZOT Munkavédelmi Továbbképző Intézetté, 1984-ben pedig – a munkavédelem állami irányításával egyidejűleg – Országos Munkavédelmi Képző és Továbbképző Intézetté (OMKTI) alakult át. A cég a rendszerváltást követően 1997-ben nyerte el mai gazdálkodási formáját. Jelenleg a szociális és családügyi miniszter egyszemélyi alapítói és tulajdonosi felelősségével, mint Országos Munkavédelmi Képző és Továbbképző Kft. működik az intézmény.

 

A kezdeti időszakban a képzés kétszintű volt, az okleveles mérnökök szakmérnöki oklevelet, míg a technikusi alapképzettségűek szaktechnikusi oklevelet nyerhettek el. 1976-ban a munkavédelmi szakemberképzésben elért eredmények elismeréseként átszervezésre került az Intézet és egyidejűleg változtak a képzési formák is. Továbbfejlesztve a képzést, megszüntetésre került a szaktechnikusi tagozat, helyére a munkavédelmi üzemmérnökképzés lépett. Emellett az oktatás kiegészült a középfokú képzéssel is, amelynek keretében 1976-1983 között munkavédelmi technikusokat, 1983-tól középfokú munkavédelmi szakképesítésűeket, 1995-től először középfokú, később – jelző nélkül – munkavédelmi technikusokat bocsátott, illetve bocsát ki az intézmény.

1976-ban minisztertanácsi rendelettel az 1968 óta a Gödöllői Agrártudományi Egyetem szervezésében folyó mezőgazdasági munkavédelmi szakemberképzés is integrálódott a SZOT MvTI-ben folyó szakképzésbe, kihelyezett tagozatként.

1985-ben újabb tagozatokon indult meg az oktatás. Ekkortól kezdődően szerezhettek az Intézetben felsőfokú munkavédelmi szakképzettséget bizonyító oklevelet illetve bizonyítványt azok, akik nem műszaki jellegű egyetemi, illetve főiskolai végzettséggel jelentkeztek hallgatónak.

 

 

Az elmúlt több mint négy évtized során felsőfokú munkavédelmi szakképzés az OMKTK-ban és jogelődeiben, valamint kihelyezett tagozaton a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen, egy esetben pedig a Bolyai János Katonai Műszaki Főiskolán, középfokú képzés az Intézetben és kihelyezett tagozatokon Budapesten, Győrött, Szombathelyen, Kaposvárott, Székesfehérváron, Pécsett, Szegeden, Debrecenben, Miskolcon illetve egyes intézményekben pl. HM, BM TOP, BV, VPOP stb. is folyt. Jelenleg vidéki kihelyezett képzések a jelentkezők viszonylag kisebb létszáma miatt nem indulnak.

 

 

III.      A munkavédelmi szakképzést és a munkavédelmi szakképesítést szabályozó jogszabályok.

 

 

 

A SZOT FMT alapításától kezdődően számos jogszabály szabályozta a munkavédelmi szakképzést, az oktatási intézményt és az elnyerhető szakképesítési szinteket.

 

1.    Jogszabály

1028/1959. (VIII.27.) Korm. sz. határozat a Felsőfokú Munkavédelmi Tanfolyam létesítéséről.

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítések és szintjeik:

-        munkavédelmi szakmérnök – felsőfokú

-        munkavédelmi szaktechnikus – szakmai felsőfokú

 

2.    Jogszabály

1013/1976. (V.15.) MT. sz. határozat a Felsőfokú Munkavédelmi Tanfolyam Munkavédelmi Továbbképző Intézetté történő átszervezéséről

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítések és szintjeik:

-        munkavédelmi szakmérnök – felsőfokú

-        munkavédelmi üzemmérnök – felsőfokú

-        munkavédelmi technikus - középfokú

 

3.    Jogszabály

37/1982. (VIII.25.) MT sz. rendelet a munkavédelmi szakképzésről és továbbképzésről

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítések és szintjeik:

-        munkavédelmi szakmérnök – felsőfokú

-        munkavédelmi üzemmérnök – felsőfokú

-        felsőfokú egyetemi – felsőfokú

-        felsőfokú főiskolai – felsőfokú

-        középfokú munkavédelmi szakképesítésű - középfokú

 

4/a. Jogszabály

7/1993. (XII. 30.) MüM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítések és szintjeik:

-      középfokú munkavédelmi technikus - középfokú

-      felsőfokú munkavédelmi szaktechnikus – szakmai felsőfokú

-      felsőfokú munkavédelmi menedzser – felsőfokú (képzés nem indult)

 

4/b. Jogszabály

7/1993. (XII. 30.) MüM rendelete az Országos Képzési Jegyzékről (módosítva: 1997. I. 6.)

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítések és szintjeik:

-      munkavédelmi technikus – középfok

-               munkavédelmi menedzser – felsőfokú (képzés nem indult) 

 

5.    Jogszabály

8/1999. (II. 1. ) OM rendelet a műszaki felsőoktatásban folyó szakirányú továbbképzési szakok képesítési követelményeiről

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítések és szintjeik:

-      egyetemi szakmérnök, munkavédelmi szakon – felsőfokú

-      munkavédelmi szakember – felsőfokú

Megjegyzés:

Ezen képzés keretében oklevelek első ízben 2003 májusában kerülnek kiadásra.

 

 

IV.      A jelenleg folyó oktatásokban megszerezhető munka-védelmi szakképesítések

 

A 2000/2001-es tanévben a sikeresen záróvizsgázó hallgatók az alábbi munkavédelmi szakképesítéseket nyerhetik el:

 

1.    Felsőfokú szakképesítés

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítés

-        okleveles munkavédelmi szakmérnök

-        munkavédelmi szakmérnök

-        felsőfokú munkavédelmi szakképesítő

A kiadásra kerülő okmány:

-        oklevél.

 

2.    Középfokú szakképesítés

Elnyerhető munkavédelmi szakképesítés

-        munkavédelmi technikus

A kiadásra kerülő okmány:

-        bizonyítvány.

 

 

V.                  A munkavédelmi SZAKKÉPZÉS FEJLESZTÉSi irányai összhangban a munkavédelem országos program célkitűzéseivel

 

 

1.       Felsőfokú munkavédelmi szakképzés

 

a felsőfokú munkavédelmi szakképzésben az utolsó tantervreformot 1996-ban hajtotta végre az OMKT Kft. melynek eredményeképpen a képzést – a BME Közlekedésmérnöki Karának a szakképzései sorában – az Oktatási Minisztérium Akkreditációs Bizottsága 1998-ban akkreditálta. Az eljárást követően hatályba lépett 8/1999. (II.1.) OM sz. rendelet alapján első ízben a 2000/2001-es tanévben indult meg a képzés. Az akkreditáció 8 éves időtartamra szól, ezen időszakon belül a hivatkozott jogszabály előírásait figyelembe véve kell a felsőfokú munkavédelmi szakképzést folytatni, változás tehát nem várható.

 

A felsőfokú munkavédelmi szakképzések sorába tartozik a munkavédelmi menedzserképzés is, amely képzést jelentkezők hiányában még soha nem sikerült megindítani. Várható, hogy emiatt a képzés az OKJ-ből törlésre kerül. Ennek érthető és magyarázható oka, hogy ha valaki választhat az 5 féléves oklevelet adó képzés és a 4 féléves bizonyítványt adó OKJ képzés között, akkor egyértelműen az előbbit választja.

 

A jelenlegi munkavédelmi szakképzési rendszer nem konform az Európai Uniós gyakorlattal, ugyanis hiányzik a szakmai felsőfokot nyújtó képzési forma.

 

Oktatási intézményünk koordinálásával egyetemi, főiskolai és munkavédelmi szakemberek jelenleg dolgozzák ki a munkavédelmi mérnökasszisztens, munkabiztonság szakirányú képesítést adó képzés feltétel rendszerét. A képzés az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésekre vonatkozó jogszabályok által előírtak szerint fog indulni, a képesítés graduális és posztgraduális oktatási formában egyaránt megszerezhető lesz.

 

A képzés megindításával a munkavédelmi szakképzés kezdetektől fennálló néhány alapvető gondja is várhatóan megoldódik:

 

a.)  először lesz megszerezhető Magyarországon felsőfokú munkavédelmi szakképesítés graduális képzés keretében;

b.)  a jelenlegi feltételekhez képest lényegesen kedvezőbben szerezhetnek  szakmai felsőfokú munkavédelmi szakképesítést középfokú iskolai végzettségű személyek (a képzési időt tekintve 9 félév helyett 4 félév alatt);

c.)  a posztgraduális képzésben résztvevők – amennyiben később a főiskolai diplomát is meg akarják szerezni – továbbtanulásuk során a megszerzett kredit pontjaikat beszámítják, így kedvezményezetten végezhetik el a főiskolát.

 

A képzést az OMKTK a Budapesti Műszaki Főiskolával együttműködve, a szükséges akkreditációs eljárást követően, várhatóan a 2003/2004-es tanévtől kezdődően tervezi megindítani.

 

 

2.       Középfokú munkavédelmi szakképzés

 

A középfokú munkavédelmi szakképzésben várhatóan a jelenlegi formájában (OKJ szerint) marad meg a munkavédelmi technikusképzés. Az Európai Unióhoz való csatlakozás miatti jogszabály változások, új szabványok bevezetése, a munkavédelmi tevékenység átalakulása miatt feltétlen szükségessé vált ugyanekkor a képzési követelmények és a szakmai vizsgakérdések jelentős korszerűsítése, melyet a 6/1994. (VIII. 31.) MüM rendeletet  módosítását követően lehet majd elvégezni, a képzési intézmények bevonásával.

 

A korszerűsítés során foglalkozni kell a jelenlegi gyakorlat hiányosságainak megszüntetésével, amely azonos képesítést ad jelentősen eltérő képzési- és követelmény szint ellenére. Gondolok itt a képzés jogosultságának megszerzésére, a személyi és tárgyi feltételek teljesülésére, az egységes és korszerű tematikára és óraszámra, a jegyzetellátásra, a záróvizsga színvonalára stb.

 

Cikkemben természetszerűleg nem foglalkoztam a biztonságtechnikai mérnök képzéssel, amelynek keretében a hallgatók számára a munkavédelmi szakismereteknek csak egy nagyon szűk területe kerül ismertetésre és számonkérésre és ezért a végzettséget munkavédelmi szakképesítésként nem lehet elismerni.

 

Ugyancsak nem tértem ki a biztonságszervezői képzésre, amelynek során mintegy 40 órában foglalkoznak munkavédelmi ismeretek oktatásával, és ennek ellenére e végzettség a 16/1999. (VII.8.) MKM rendelet értelmében középfokú munkavédelmi szakképesítést igénylő munkakör betöltésére is jogosultságot ad.

 

A szerző véleménye szerint ezeket a képzési formákat is érdemes újragondolni a korszerűsítés kapcsán.

 

Dr. Váró György

igazgató

Országos Munkavédelmi Képző és Továbbképző Kft.

 

¨¨¨

 

 

(A Munkavédelem és Biztonságtechnika c. folyóiratban folytatólagosan olvashatók a kommentárok egy-egy szakterületre vonatkozóan [oktatás, balesetbiztosítás, foglalkozás-egészségügy, kutatás-fejlesztés, munkavédelmi képviselet, hatósági munka stb.]. [A szerk. megjegyzése.])

 

A folyóiratról és az előfizetésről tájékoztató olvasható, és megrendelőlap is kinyomtatható a Folyóiratok oldalon