Munkavédelmi Kutatási Közalapítvány
|
|
|||||
Folyóirataink tartalmából Munkavédelem és
Biztonságtechnika Foglalkozás-egészségügy (Summaries) Megjelent számok |
Szemelvények a „FOGLALKOZÁS-EGÉSZSÉGÜGY” Prof. Dr. Ungváry György Alkalmazkodás a munka
világában és a társadalomban bekövetkezett változásokhoz. A Bizottság
2002-2006 közötti új munkaegészségügyi és munkabiztonsági stratégiája - Az
Európai Unió Bizottságának Közleménye - Az
egészség és a biztonság a munkahelyen az EU társadalompolitikájának egyik
legösszetettebb és legfontosabb részét jelentik. 1951-ben, az Európai Szén és
Acél Közösség kezdte meg a dolgozók biztonságának javítását, amit a Római
Szerződés az összes foglalkoztatottra kiterjesztett. Ennek eredményeképpen az
1970-es évek végétől jelentős számú, a biztonság és egészség normáinak
emelését célzó jogszabály lépett életbe. E jogszabályok száma különösen az
Európai Egységes Okmány 1987-ben történő elfogadása után nőtt meg. A
Közösség stratégiájának három fő új vonása van: –
A
jó munkahelyi közérzettel (well-being at work) kapcsolatban globális
megközelítést alkalmaz; figyelembe veszi a munka világában jelentkező változásokat,
valamint az új kockázatokat, különösen a pszicho-szociális jellegűeket. Célja
a munka minőségének a javítása, amelyben a biztonságot és az egészséget nem
károsító munkakörnyezetet alapvető előfeltételnek tekinti. –
A
kockázat-megelőzés kultúrájának megerősítése, amely változatos
politikai eszközök kombinálásán alapul. Ezek: jogszabályi rendszer,
társadalmi párbeszéd, progresszív intézkedések és legjobb gyakorlatok,
társadalmi felelősség és gazdasági ösztönzés kiemelést kap a partnerség
kialakítása a biztonság és egészség kérdésében érdekeltek között. –
Rámutat
arra, hogy egy ambiciózus szociálpolitika a versenyképesség
megteremtésének fontos tényezője, a másik oldalról viszont, e politika
hiányáért a gazdaságnak és a társadalomnak nagy árat kell fizetnie. 2002. április 22. és 23.-n a spanyol kormány meghívására
az Európai Unió Bizottsága az EU társult („tagjelölt”) országok
munkavállalói, munkaadói és kormányai, küldötteinek részére bemutatta és
magyarázatokkal látta el az EU-nak a 2002-2006 évek közötti periódusra
meghatározott munkaegészségügyi és munkabiztonsági stratégiáját. Amint az a
stratégia címében is kifejezésre jut, az újra fogalmazást a munka világában
és a társadalomban végbement változások indokolják. A cikk ezt az új
stratégiát mutatja be az EU Bizottság dokumentuma alapján. Az Állami Népegészségügyi és
Tisztiorvosi Szolgálat dunai árvízzel kapcsolatos tevékenysége Az Országos Tisztifőorvosi
Hivatal közleménye A Dunán levonuló ár(víz) helyzettel kapcsolatban
az ÁNTSz tevékenysége szervezetten zajlott le. Ezt elősegítette a központi
irányítás, amelyet szolgáltak: napi jelentési rendszer és az ügyeleti
szolgálat soron kívüli bevezetése, valamint a terület részére eljuttatott –
már korábban kialakított, többé-kevésbé módosított – különböző szakmai
segédanyagok. A segédanyagokat az OTH honlapján is hozzáférhetővé tették. Az ÁNTSz árvízzel kapcsolatos tevékenységének legfontosabb területeit
közli a cikk helyzetelemzéssel. Dr.Nosztrai
Judit– Palotás Gábor Munkáltatói gondolatok a
baleset-biztosítási modellhez A
balesetbiztosítási ágazat létrehozásának igénye, szükségességével és
fontosságával kapcsolatos érvelések folyamatosan jelen vannak a
rendszerváltás utáni országos társadalmi párbeszéd különböző fórumain. A tárgy részletes vizsgálata mind a társadalombiztosítási
rendszer átalakítása, mind a nemzetgazdaság munkavédelmi helyzete
szempontjából központi kérdés. Jelenleg is hatályos az Országgyűlés 60/1991 (X.29) OGY.
határozata a társadalombiztosítási rendszer megújításáról, amelynek 12. a)
pontja utalást tesz a harmadik, un. balesetbiztosítási ágazat létrehozásának
szükségességére. A munkáltatói oldal tudatában van saját fokozott szakmai
felelősségének és felkészült szakértői segítségével készen áll a koncepció
szakmai vitái során álláspontja folyamatos ismertetésére, valamint arra is,
hogy a rendszer bevezetésének sikeréhez sajátos eszközeivel hozzájáruljon. Dr. Tátrai Erzsébet Az azbeszt pótlására szolgáló anyagok
pulmonális toxicitása Az azbeszt helyettesítése különböző mesterséges rostokkal
(Man Made Mineral Fibres, MMMF) vagy természetes ásványi rostokkal egyre
fontosabbá válik. Kérdés azonban az, hogy ezek a mesterséges rostok milyen
humán egészségkárosító hatással rendelkeznek? Biztosan kizárható-e karcinogenitásuk?
Amíg az előbbire az egyre növekvő adatok alapján tudunk válaszolni, a második
kérdésre a rendelkezésre álló experimentális és humán epidemiológiai adatok
alapján nem adhatunk megnyugtató véleményt. A meglévő epidemiológiai
vizsgálatok eredményei jelenleg még nem elegendőek, mivel a vizsgált
populáció minden esetben kis létszámú, amelyet a mesterséges rostok
viszonylag nem régóta történt felhasználása magyaráz. Dr
Tompa Anna - Dr Jakab Mátyás Bioterrorizmus A bioterrorizmus viszonylag új jelenség. A nemzetek és
vallási közösségek, kulturális hagyományok közötti különbségek egyben az
emberiség által megtermelt javak elosztásának különbségével jár együtt. A
fejlett civilizációk képesek a megtermelt javak döntő többségét
elfogyasztani, míg a fejlődő országok és az arab világ ennek csak töredékéhez
jut hozzá. Ez a gazdasági feszültség népcsoportokat állít szembe a
civilizációval és azzal, hogy ennek vívmányai az egész világon
érvényesüljenek. Ezek a radikális csoportok szervezik a gobalizáció ellenes
tüntetéseket, vagy a világ biológiai egyensúlyának megőrzéséért küzdenek
meglehetősen agresszív módszerekkel, pl. az európai zöld szervezetek. Miután
nem kontrollált civil szervezetekről van szó a fejlődést békés eszközökkel
hatékonyan fékezni nem tudják, így terrorcselekményekkel próbálnak zavart
kelteni a jól szervezett civilizációs, komputerizált gépezetben. A legolcsóbb
és legkönnyebben hozzáférhető félelemkeltő eszköz a biológiai, vagy vegyi
fegyverek használata. A világon felhalmozott készletek lehetővé teszik, hogy
akár egyéni akciók keretében bevessék és jelentős pánikot okozzanak, vagy
egész járványig terjedő megbetegedési hullámot idézzenek elő. A védekezés elsődleges módja a jelenleg fellelhető
biológiai fegyverek teljes készletének megsemmisítése, hogy felelőtlen
terrorista csoportok semmi áron nem juthassanak e pusztító eszközök
birtokába. Ezt a megsemmisítést nemzetközi egyezmények garantálják, a
végrehajtást pedig szigorúan ellenőrzik. A lakosság felvilágosítása, képzése ne akkor kezdődjön el,
amikor már baj van, hanem az alapképzés, oktatás részeként kell oktatni a
katasztrófa elhárítás módszertanát, amire vészhelyzetben a felvilágosítás
építhet. A pánik kezelésének eszközeit a média szereplőinek is meg kell
tanítani. Mindig csak annyi információt kell közölni a lakossággal, amennyire
a saját környezete megvédéséhez szüksége van. Dr
Tompa Anna - Dr Jakab Mátyás A számítógépekből és egyéb elektromos hulladékokból
származó anyagok egészségkárosító hatása Tekintettel a számítógépek és az azokban kicserélt
alkatrészek számának ugrásszerű emelkedésére, az elektronikus hulladék
begyűjtésének megoldása elsősorban a veszélyes hulladék eliminálása miatt
lehet fontos, és csak másodsorban az újrahasznosítás okán. A hulladékba
kerülő számítógépekből származó környezetszennyezés csökkentésére meg kellene
szervezni a hulladék ingyenes szelektív begyűjtését, újrahasznosítását
és/vagy hatékony és biztonságos megsemmisítését. Dr.
Bényi Mária, Kiss Borbála Dohányzási szokások foglalkoztatottak körében – Baranya
megye, 2000 A cikkben leírt felmérésnek az volt célja, hogy a szerzők
képet kapjanak a jelenlegi dohányzási szokásokról a felnőtt munkaképes korú
korosztályokban. Az adatok ismeretében különösen fontosnak tartják, a
hatékony intervenció megindítását a dolgozók körében. Szükségesnek tartják
tréningek tartását, segédanyagok kidolgozását a foglakozás-egészségügyi
orvosok számára a dohányzás-megelőző, dohányzásról leszoktató programokhoz. A
munkáltatóknak, foglakozás-egészségügyi orvosoknak kötelessége a munkahelyi
ártalmak csökkentése, de munkájuknak része kell, hogy legyen a munkavállalók
életmódjából adódó egészségkárosodások megelőzése is. Közreműködésük nélkül
nem képzelhető el a dohányzással összefüggő daganatos halálozás csökkentése
Magyarországon. Soós
Tamás A
munkáltató munkavédelmi kötelezettségei a képernyős munkahelyek
kialakításában A munkavédelemről szóló 1993. évi
XCIII. törvény az állam feladatává teszi, hogy – a munkavállalók és a
munkáltatók érdekképviseleti szerveivel egyeztetve – kialakítsa az
egészséget, a munkavégző képesség megóvására, a munkabiztonságra és a
munkakörnyezetre vonatkozó országos programját. A munkavédelem országos
programjának fő stratégiája a munkavédelem problémáinak megoldása, többek
között a képernyős munkahelyek biztonságos és egészséges munkavégzés
feltételeinek megteremtése. Eőri Tiborné Az egyéni védőeszközök
megfelelősége - Magyarázat az új rendelethez - Az Európai Közösségek létrejöttével a munkahelyi biztonság globális megközelítése
iránti igény egyértelműen megfogalmazódott. Törekvés indult a tagállamokban a
dolgozók érdekében hozott munkahelyi biztonsági intézkedések terén a
tagállamokban felfedezhető jelentős eltérések közelítésére. A munkaegészségügy és munkahelyi biztonság
területe az Európai Unióban történt jogalkotás során két lényegesen
megkülönböztethető jogi alapon jött létre. Az egyik megoldás azon alapul, hogy jogilag
kötelező aktusokat határozz meg, míg a másik a közösségnek csupán arra ad
hatáskört, hogy minimális követelményeket állítson fel. Ez utóbbi esetben az Európai Unió jogalkotásának
olyannak kell lennie a munkaegészségügyi és munkahelyi biztonság területén,
amely a kis- és közepes vállalkozások létrehozását adminisztratív
korlátozásokkal nem akadályozza. A 89/656/ EGK irányelv a
munkavállalók által a munkavégzés során használt egyéni védőeszközökre
vonatkozó biztonsági és egészségvédelmi követelményekről rendelkezik. A honosított nemzeti szabványok
megjelenésén túl a legmarkánsabb változást az egyéni védőeszközök
követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról szóló 2/2002. (II. 7.)
SZCSM rendeletben foglaltak jelentik. A 2/1995. (I. 6.) MüM rendelet
megalkotása idején nem volt időszerű és szükségszerű az annak alapjául
szolgáló 89/686/EGK irányelv teljes körű átvétele. A MüM rendelet azonban
tudottan átmeneti időszakra készült jogszabály, és a Magyar Köztársaság
Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető
törvény hatálybalépése napján már olyan rendeletnek kell hatályba lépnie az
egyéni védőeszközök vizsgálata és tanúsítása terén, amelyik hiánytalanul
tartalmazza az irányelv követelményeit. Olvasói
levél Külföldi szakirodalom Hírek, információk Dr.
Plette Richárd Beszámoló az ILO SOLVE tréning programjáról. (2002. április 8-12.
Torino) Az ILO
Nemzetközi Tréning Centrum (ITC) az ILO SafeWork programmal együttműködve,
SOLVE elnevezésű tréning programot szervezett Torinóban munkahelyi
pszicho-szociális problémák integrált megközelítésű kezelésére, amely magában
foglalja a stressz, erőszak, alkohol és drogok, dohány és HIV/AIDS
kérdéskörét. |
|||||